torsdag 11 mars 2010

En ny variant av intervaller.

Idag körde jag en ny variant av intervaller.
30/30x10x2.
Skillnaden jämfört med 30/60 och 20/40 intervallerna är att det är en jämnare fart på hela passet.
Tanken är att jag i 30sekunder skall ligga på en hastighet som jag maximalt kan hålla i 2km för att därefter sänka farten till en hastighet som jag kan hålla i 30min.

Jag kan väl villigt erkänna att jag inte hade någon större känsla för vilken fart jag skulle hålla. Det blev ganska nära max i den snabba fasen och marginellt långsammare i den långsamma fasen. Det ska bli väldigt intressant och se puls och fart loggen när jag tankar över den från klockan. Får jag gissa så ligger snittfarten på ca 4.05-4.15min/km.

Nu bär det av till Högfället för en veckas skidåkning. Självklart en del löpning. Helst av allt skulle jag vilja köra ett rejält pass i någon riktigt lång backe. Vet inte om det funkar att springa på snön eller om man bara kommer att sjunka ner eller halka omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar