fredag 19 mars 2010

800 höjdmeter!


Äntligen ett riktigt backpass.
Knät som oroade mig efter att jag blev påkörd i backen kändes helt återställt. Då var det ingen tvekan om att ersätta 4min X 4 backintervall med ett rejält höjdmeterpass.
Det blev den röda pisten på Högfjälletr som fick stå för motlutet. Förutom motlut så var det motvind och regn/underkyltregn, socker snö i den nedre delen och en isskorpa i den övre delen av pisten. Ett riktigt grispass helt enkelt. Varje vänd hade en stigning av 160-höjdmeter och tog runt 10min. Utför tog det knappt hälften så lång tid. Fantastiskt skönt underlag att springa utför på. Skonsamt!
Det blev total 5 vändor upp och ned för Högfjället. Jag var riktigt trött under den sista vändan och då är det till stor hjälp att motiverar sig med kommande tävlingar såsom Grand Raid du Cro-Magnon (ca 5000höjdmeter) och Ultra Trail du Mont Blanc (ca10000 höjdmeter. Behovet av att vara stark uppför går inte att bortse ifrån.

Nu är det vila tom på Söndag då det blir lite fart. Jag skall springa Göteborgsvarvets seedningslopp. Inte för att jag behöver eller tror att jag kommer att seeda upp mig, utan mest för att det är roligt att tävla och att jag får en känsla för vilken fart jag har i kroppen. Dock så tror jag att dagens backpass kommer att sitta i benen även på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar