måndag 4 januari 2010

Puls

Jag nämnde igår att jag tränade på distanspuls. Jag tränar i stort sätt bara med på puls och den sk Borgskalan.

Borgskalan är en skala från 1-20 där jag graderar känslan/upplevelsen i kroppen. 1-6 är ingen som helst ansträngning till extremt lätt, 10-11 är mycket lätt till lätt, 19-20 är extremt ansträngande ditt absoluta max.
Borgskalan tillsammans med de olika pulsnivåerna ökar mina möjligheter att träna rätt, varken för lätt eller för hårt.

De pass som jag kör är distans, snabbdistans och olika varianter av intervaller samt styrketräning som jag tyvärr slarvar lite med:(

Lite om mina pulsnivåer
Vilopulsen är 37slag/minut
Min sk. aeroba zon (uthållighet) är mellan 143slag/minut -176slag/minut
Min mjölksyratröskel går vid 176slag/minut och min upskattade maxpuls ligger på 192slag/minut
Detta ger att
Distanspassen skall ligga på 143-160slag/minut och 11-13 på Borgskalan,
Snabbdistanspassen på 160-176slag/minut och 14-15 på Borgskalan och
Intervallerna 176-186slag/minut och 17-19 på Borgskalan

Imorgon blir det äntligen ett snabbdistanspass om halsen tillåter.

Tack för idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar