söndag 4 april 2010

Långpass

Då bar det av ut på årets andra långpass. Återigen och på intiativ av Stefan Lindvall satte vi av norrut från Munkebäckstorg i östra Göteborg. Distansen var ursprungligen planerad till 100km men tiden till förfoganden (hämta barn m.m) tilllät inte detta.
Förts blev det Kviberg sen lade vi om riktiningen öster ut. Vädret som var utlovat var sedan några dagar regn och moln men som tur vad så blev det inte så. Solen sken och himlen var klarblå, alldeles underbart.
Ute vid Aspen strax öster om Jonsered så fick jag se min först livslevande vilda Mink och efter denna kontakt så blev det en kort vända in mot Lerum för att sedan vända tillbaks till Jonsered för att ta sig an Jonsereds backen (Härkehultsvägen). 1000m sugande motlut! Härligt!
På vägen till Landvetter passerades Härkehult och en hel del "strippade" bilvrak. Det verkar som om detta området är ganska ostört och därmed inbjuder till sådana aktiviteter. I Landvetter var det dags för första pausen. Ett stopp på Statoilmacken för att köpa Cola och Redbull samt att fylla vatten flaskor.
Mölnlycke nästa. I Mölnlycke började jag få det lite tungt och tempot börja de sjunka. Den blåhimlen började också försvinna och jag börja tänka negativat tankar som "Hur fan ska jag fixa 250km om jag är så här sliten efter dryga 30km?" Sedan tvinga jag mig att tänka att det kommer att gå över. Det gjorde det men först efter en särskild händelse.
Rådasjön, Gunneboslott och Stensjön passerade för att längs Kvarnbacken äntra Mölndal. I gränsen mellan Mölndal och Sisjön var det dags för stopp nummer två. Återgigen en Statoilmack men nu blev det bara vatten.
Ihöjd med köpcentret 421 var det mycket nära att löpningen tog slut och det för gott. Med en hårsmån undvek jag och Stefan, att på ett övergångställe, bli påkörda av en idiot till bilförare. Bilen stannade och undrade vad vi sysslade med. Ett visst menings utbyte skede och man kan lungt säga att vi inte skilldes åt som vänner. Det positiva var att denna händelse boostade min kropp och resten av passet kändes lätt och obesvärat. Nästa anhalt blev Frölundatorg därefter Ruddalen. Nu ville vi ner till havet och styrde stegen mot Saltholmen men efter att kalylerat uppskatad sluttid insåg vi att vi inte skulle hinna detta så vi vek av ner mot Nya-varvet.
Rödasten-Järntorget-Ulleivi-Liseberg passerades i ett nafs och vid Sankt Sigfridsplan tog vi var sin väg upp mot Torp. Stefan som är utpräglad slätlöpare tog cyklebanan längs Delsjövägen och jag som gillar kupering och slingriga väger tog gångbanan längs Delsjöån. Vid affären Tempo stannade vi en kort stund för att köpa Cola för att få den sista energin tills vi var framme. 5km till sen var det klart.

Totalt blev det drygt 65km på runt 6.15. En snitttid på 58min/mil. Kroppen känns väldigt fräsch och förvånadsvärt oberörd. Jag ådrog mig inga skavanker eller blesyrer. Jag åt och drack för lite vilket jag måste bli bättre på. Vi disskuterade under dagen att i GUCR köra 55min löpning-5min gång redan från start. Där gångpassen skall syfta till återhämtning samt att man dricker och äter så mycket man kan när puls och andningen är något lugnare. Så kommer det nog att bli.

Kan inte starten I Grand Union Canal Race vara snart!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar